Bandenpomp aanwezig | nee |
Acculader aanwezig | nee |
Verhuur (off road) rolstoel | nee |
Meerdaagse route | nee |
Markering | nee |
Gidslijn | nee |
Gidslijn vanaf station/halte | nee |
Begeleider gewenst | ja |
Hulp om koers te houden op de hobbelige en soms scheef lopende straten | |
Losloopgebied | nee |
Bandenpomp onderweg | nee |
Acculader onderweg | nee |
Bankjes onderweg | ja |
Helling | < 2,5% (licht hellend) |
Vals plat van circa 400m langs een van de dokken | |
Dwarshelling | < 2cm/m (1:50) |
Scheef lopende trottoirs | |
Obstakels | < 2cm |
Hobbelig door kinderkopjes | |
Minimale doorgang | 110,0cm |
Ondergrond |
Verhard wegdek
|
Voornamelijk klinkers en kinderkopjes |
Komt u met de trein? Als u het station verlaat, gaat u de brug over. Rij door tot de voor de volgende brug. U koerst tot NIEUWEPOORTSTRAAT. Lees verder bij nummer 3, het twee na laatste bolletje: 'Draai onder de poort door.'
U bent op het binnenplein van de Abdij van Middelburg. Dit klooster werd in de 12e eeuw door de norbertijnen gesticht als Onze-Lieve-Vrouwe-abdij. Aan de zuidkant stond de oorspronkelijke abdijkerk met de toren, de Lange Jan. De kerk was opgedeeld in twee kerken: de Nieuwe Kerk (of Sint-Nicolaaskerk) was een parochiekerk, de Koorkerk was de kloosterkerk en alleen toegankelijk voor de monniken. In de reformatie werd de abdij gesloten, waarna het complex als Hof van Zeeland het bestuurlijk centrum van de provincie werd. Deze functie vervult het nog steeds.
1 U verlaat het plein aan de zuidoostkant via de poort met daarboven het wapen van Zeeland.
Rechts staat het Zeeuws Slavernijmonument. De locatie is gekozen omdat aan dit plein het hart van de slavenhandel was gevestigd, de Middelburgsche Commercie Compagnie. De in het begin van de 18e eeuw opgerichte MCC was de belangrijkste opvolger van de West-Indische Compagnie nadat die het monopolie op de slavenhandel was kwijtgeraakt en een steeds meer kwijnend bestaan leed. De MCC was een belangrijke economische motor voor de stad.
Aan uw linkerhand komt u langs het opvallende, halfronde Van de Perrehuis. Het is gebouwd in 1765 als stadspaleis voor de regent met die naam. Later is het in gebruik geweest als gerechtsgebouw en sinds 1999 biedt het onderdak aan het Zeeuws Archief.
2 U draait , LANGE NOORDSTRAAT.
Achter de galerij links ziet u de gotische achtergevel van het stadhuis. Op 17 mei 1940 werd het historische centrum van Middelburg verwoest door een grote brand als gevolg van Duitse beschietingen. Van het stadhuis stonden alleen de gotische muren nog overeind. Alhoewel het Nederlandse leger al op 15 mei gecapituleerd had, gingen de gevechten in Zeeland door: de capitulatie gold niet voor deze provincie omdat daar ook Franse troepen vochten die Nederland te hulp waren geschoten.
Iets voor de rechterhoek van het plein vindt u de boekwinkel van De Drvkkerij. Binnen is een rolstoeltoegankelijke brasserie. Achter in de boekwinkel is een rolstoeltoegankelijk toilet (RT).
3 Neem het voetpad, VISMARKT.
Zoals de naam al aangeeft werd hier vroeger, onder de overkapping rechts, vis verhandeld. Dit gebeurde tot de Tweede Wereldoorlog. Nu wordt het gebruikt voor kunst- en antiekmarkten. Op het pleintje staat ook een van de stadspompen. Deze is uit de 18e eeuw.
Let op: wilt u terug naar het station? Ga dan rechtdoor tot na de volgende brug. U ziet het station voor u liggen.
4 Bij het zijkanaal buigt u met de bocht mee naar links.
Rechts ligt de Buitenhaven. Even verder, bij het kanon, was het grote pand links van u ooit het huis van de opper-equipagemeester van de Middelburgse VOC-kamer. Deze functionaris was verantwoordelijk voor de uitrusting van de schepen. Het wapenschild in de rechtervleugel is een herinnering aan die tijd. Achter het pand ligt de Dokhaven, waar de werven van de VOC waren. Tussen begin 1600 en circa 1790 zijn hier ruim 300 schepen gebouwd
De obelisk is een herinnering aan de aanleg van het kanaal tussen Middelburg en Veere. Dit kanaal was nodig omdat de haven van Middelburg door dichtslibbing slechter bevaarbaar werd. Het nieuwe kanaal herstelde de goede verbinding tussen Middelburg en de zee, waardoor Middelburg economisch opbloeide.
Let op: na huisnr. 54 kunt u tussen de huizen door. U komt dan op de oude, met kinderkopjes bestrate Kuiperspoort. Hier ziet u verschillende oude pakhuizen en woonhuizen. Het straatje is genoemd naar het kuipersgilde. Boven het poortgebouw aan het einde was vroeger het gildehuis. Daar kunt u het beste omkeren en terugrijden naar Dam. Sla .
Links van u stond tot 1969 de Graanbeurs. In dat jaar werden de hier staande panden, dus ook de graanbeurs, gesloopt voor de aanleg van het parkeerterrein. Het huidige gebouw is een reconstructie van een oudere graanbeurs. Tegenwoordig is het gebouw een podium voor conceptuele kunst.
De poort uit het begin van de 16e eeuw is laatgotisch en was de oostelijke toegang tot het achterliggende Abdijcomplex. De beeldengroep boven de poort is vrij recent, uit 1955, en is ontworpen door Oswald Wenckebach. De naam Gistpoort is een verwijzing naar de bierbrouwerij die ooit in het pand gevestigd was.