een moment geduld...

3732 HM De Bilt

coördinaten: N52.10540 E5.19935

Introductie

Deze rolstoelroute van Onbeperkt op Pad leidt u door het museumbeeldenpark Beerschoten met prachtig werk van Jits Bakker. Aan het begin van de tuin is een bankje vanwaar u het geheel kunt bekijken. Ook zijn er een paar lage stenen zitplekjes om specifieke beelden te bekijken. Blinden en slechtzienden kunnen de meeste beelden aanraken; elk beeld heeft ook een naamplaatje in brailleschrift.

Praktische informatie

De parkeerplaats heeft geen specifieke gehandicaptenparkeerplekken. Speciaal en alleen voor bezoekers die deze OOP-route volgen en in het bezit zijn van een zichtbaar geplaatste gehandicaptenparkeerkaart geldt de volgende regeling: als de parkeerplaats vol is, verlaat u die naar links, langs de grote keien onder de dennenboom (dus niet terug naar de toegangsweg van het park). Neem vlak voor het bordje 'parkeren verboden' de afslag naar links. Rij langs de fietsenstalling en parkeer tegenover het gebouw met de donkere deuren. Vanaf hier kunt u naar het klinkerpad in de fietsenstalling rollen. Let op: het is een enkele keer mogelijk dat u even moet wachten omdat goederen worden afgeleverd bij het gebouw; uw geduld is slechts een kleine prijs voor de parkeerfaciliteit.

Het geheel vernieuwde en in mei 2023 geopende Bezoekerscentrum Koetshuis Beerschoten is alle dagen geopend. Binnen en buiten is het goed en smakelijk toeven. Het restaurant beschikt over een zeer ruim rolstoeltoegankelijk toilet (RT).

Deze tocht is weliswaar geen officiële rolstoelroute, maar wel geheel rolstoeltoegankelijk. Omdat er geen gidslijn is, omdat sommige beelden achter een hekje staan en omdat het braille naamplaatje niet steeds op een logische plek staat, is een begeleider voor blinden en slechtzienden noodzakelijk. Ook voor een enkele drempel is begeleiding gewenst.

Na het bruggetje halverwege de tocht leidt een breed bospad u na circa 90m naar een fraai geplaatst bankje. Het 'Let op'-teken op de kaart geeft aan dat dit pad bij erg droog weer een wat mulle bovenlaag kan hebben. Als dat te hinderlijk is, keer dan terug naar de brug; vlak daarna is ook een bankje. Vervolg de tocht in de beeldentuin.

Wilt u wat langer van het mooie weer en de natuur genieten, dan is de enige echt onbeperkt toegankelijke manier het asfaltweggetje in het verlengde van de klinker-toegangsweg. U kunt het bijna 1km volgen en op elk gewenst omdraaien en terugkomen langs dezelfde weg; er zijn geen bankjes onderweg.

Op de aan hem gewijde site vindt u meer informatie over de veelzijdige kunstenaar Jits Bakker en zijn werk.

Tip

U kunt deze tocht uitstekend combineren met de route Parkpad en Heksenpad Oostbroek.

Route informatie

Gidslijn nee
Gidslijn vanaf station/halte nee
Begeleider gewenst ja
Aanwijzingen geven aan blinden en slechtzienden in de beeldentuin; een enkele drempel
Losloopgebied nee
Bandenpomp onderweg nee
Acculader onderweg nee
Bankjes onderweg ja
Niet op de verlengde route over het asfaltweggetje
Helling 2,5 - 4% (hellend)
Op- en afrit bruggetje; westelijke ingang Koetshuis
Dwarshelling < 2cm/m (1:50)
Obstakels < 2cm
Een enkele drempel
Minimale doorgang 90,0cm
Ondergrond
Halfverhard, grof/hobbelig

Routebeschrijving

Parkeerde u met uw gehandicaptenparkeerkaart op de alternatieve parkeerplaats? Ga dan de fietsenstalling in en kies het klinkerpad. Lees verder bij nummer 1, het eerste bolletje: ‘Op de kruising stuurt u…’

1 Rol naar het eind van de parkeerplaats en kies het klinkerpad door de fietsenstalling en de tuin.

• Op de kruising stuurt u door de berceau naar de klinkerweg.

Let op: wilt u eerst naar het Koetshuis? Ga dan de Entree (is zuidzijde) binnen. Verlaat het gebouw na uw bezoek door de west-uitgang en klim naar de klinkerweg. Lees hieronder verder bij het eerste bolletje.

• Rij en neem op de kruising na het Koetshuis  het brede halfverharde pad.
  • Ga de beeldentuin in.

Jits Bakker (1937-2014) was een Nederlands beeldend kunstenaar, beeldhouwer, schilder, aquarellist, tekenaar, glaskunstenaar, zilversmid, keramist en graficus van internationale naam en faam. Hij had ateliers in onder andere De Bilt, Malaga en de Ardennen. Expressieve beweging én stille intimiteit zijn kenmerkend voor zijn werk. Inspiratie vond hij onder meer in de klassieke mythologie, muziek, dans en sport. U herkent dit vast in de beelden van dit JitsArt openluchtmuseum.

• Op de splitsing bij het bankje rolt u .
  • Direct na de afslag naar het terras neemt u het paadje naar de twee kunstzinnige poortdeuren, de Icaruspoort.
  • Stap door de poort naar de berceau en bekijk het beeld links.

2 Ga terug door de poort en vervolg tegen de klok in het pad langs de beelden.

• U komt bij de splitsing waar u rechts de brug ziet.
  • Houd aan en verlaat de tuin; recht voor u staat nog een beeld.
  • U gaat over de brug; rechts ziet u nog twee beelden.
  • Enkele meters verder kiest u het eerste pad en u volgt het tot aan het bankje.

Let op: bij erg droog weer kan dit pad een mulle bovenlaag krijgen en slecht- of onbegaanbaar worden voor rolstoel of rollator. Keer dan terug over de brug. Lees verder bij nummer 3

• Na een moment van rust en natuurgenieten rijdt u terug en u gaat over de brug.

3 Direct na de brug rolt u de beeldentuin weer in naar de splitsing.

• Rij langs de rest van de beelden; u komt terug op de splitsing bij het bankje.

Wilt u nog wat meer van de omgeving zien en van de natuur genieten? Verlaat de beeldentuin en ga  naar de kruising. Kies het asfaltweggetje; het eindigt na circa 900m en een haakse bocht naar links nogal prozaïsch bij een grondwaterpompstation. Er zijn geen bankjes, tenzij u na circa 200m het moeilijk bereikbare bankje rechts over het bruggetje wél kunt benutten. Keer om wanneer u wilt en rol steeds terug naar de ingang van de berceau en via het klinkerpad naar de fietsenstalling en de parkeerplaats.

• Ga verder door de tuin.
  • Kies al dan niet voor een bezoek aan het Koetshuis.
  • Neem de volgende afslag naar en door de Icaruspoort.
  • Stuur door de berceau en over het klinkerpad naar de fietsenstalling en de parkeerplaats, eindpunt van deze route van Onbeperkt op Pad.

Wij hopen dat u hebt genoten van deze tocht. Het plaatsen van een routereactie wordt zeer op prijs gesteld. Dat kan op onbeperktoppad.nl bij de route die u gevolgd heeft. Klik op 'plaats een reactie' en vul de velden in.
Is er iets gewijzigd langs de route of is de tekst niet duidelijk, wilt u dat dan doorgeven? Klik op onbeperktoppad.nl op contact en u ziet hoe dit kan.

Vindt u het belangrijk dat we deze routes kunnen blijven aanbieden en actueel houden? Doneer dan via de donatieknop op de website.

Met dank aan de aanbieder Onbeperkt op Pad en de routemaker(s) Foeke Jan Reitsma en aan de controleur(s) Mirjam Aarsman.
© Onbeperkt op Pad / Onbeperkt op Pad. Nadruk verboden.