een moment geduld...

5087 SE Diessen

coördinaten: N51.48220 E5.16013

Introductie

Dit prachtige rolstoelpad gaat geheel door het landgoed Annanina's Rust, een zeer gevarieerd park- en bosgebied. U komt over halfverharde bospaden en langs nostalgische weitjes. De kans dat u daar reeën ziet is groot. Vanaf eind april tot half juni bloeien de vele grote rododendrons op het landgoed weelderig. Echt een lust voor het oog en een regelrechte aanrader.

Praktische informatie

In de Bremstraat, die u inrijdt naast Beekseweg 24 in Diessen, is links langs de bosrand voldoende parkeerruimte. U rijdt (vanuit Hilvarenbeek) voor of (vanuit Diessen) na huisnr. 24 de zandweg Bremstraat in en komt na 50m bij het startpunt. Het is ook te bereiken met de bus; u stapt uit bij halte Waterstraat, vlak bij de zandweg. De haltes zijn niet aangepast voor rolstoelgebruikers. Er is geen busverbinding op zondag.

De halfverharde bospaden zijn goed berijdbaar; sommige delen zijn wat hobbelig door grof (maar niet losliggend) grint. Na regen kunnen er natte plekken zijn, maar die blijven berijdbaar. Langs de weitjes is er spoorvorming op het brede pad door een grazig middendeel. Dit is zo laag en vlak dat het pad berijdbaar blijft, ook voor driewielers.

De route is in het park aangegeven met oranje stippen (lange route) en gele stippen (korte route) op houten paaltjes; sommige paaltjes zijn verdwenen en veel stippen zijn slecht of nauwelijks te zien. Volg de routebeschrijving.

Gezellige horeca vindt u in Diessen: Café Kerkzicht met een prachtig terras; in het cafetariadeel zijn twee ruime toiletten waarvan één met een beugel. In Hilvarenbeek vindt u op het Vrijthof onder andere Grand Café de Zwaan met een rolstoeltoegankelijk toilet.

Meer informatie over het landgoed - de rolstoelpaden worden wel genoemd maar niet uitgewerkt - vindt u in de Wandelfolder Annanina's Rust.

Route informatie

Bandenpomp aanwezig nee
Acculader aanwezig nee
Verhuur (off road) rolstoel nee
Meerdaagse route nee
Markering ja
Oranje of gele stippen op paaltjes, maar onbetrouwbaar; volg routebeschrijving
Gidslijn nee
Gidslijn vanaf station/halte nee
Begeleider gewenst nee
Losloopgebied nee
Bandenpomp onderweg nee
Acculader onderweg nee
Bankjes onderweg ja
Twee op de lange route, een op beide korte routes
Helling < 2,5% (licht hellend)
Maximaal 1%
Dwarshelling < 2cm/m (1:50)
Waterafschot; paden breed genoeg om recht te rijden
Obstakels < 1cm
Af en toe wat hobbelig
Minimale doorgang 100,0cm
Sporen max 50cm tussenruimte ja
over 100m een max 1cm hoge middenstrook van gras, goed berijdbaar of vermijdbaar
Ondergrond
Halfverhard, grof/hobbelig
Halverharde bospaden met soms grofkorrelig (maar niet losliggend) grint

Routebeschrijving

1 Vanaf de parkeerstrook rolt u langs het informatiebord en direct het halfverharde bospad in.

• Volg het pad met een bocht naar links tot aan de T-splitsing.

U rijdt nu door landgoed Annanina’s Rust dat in 1899 gesticht werd door Emile Huijsmans, die notaris was te Diessen. Het schijnt vernoemd te zijn naar zijn maîtresse, een Russische, die een huisje gehad zou hebben op het landgoed. Het landgoedbos, dat op de arme zandgronden uit naaldbomen bestaat en op de rijkere, voormalige landbouwgronden uit zomereik, beuk en rode beuk, wordt in de struiklaag gedomineerd door rododendron en hulst.

• U rijdt over het slingerende rododendronpad en bereikt de brede beukenlaan.
  • Ga tot aan de eerste afslag links.

Let op: inkorters voor 1,6km gaan . Bij het huis met de rode pannen volgt u het pad met de bocht naar rechts tot de splitsing. Houd aan, het hoofdpad verlatend. Ga op de T-splitsing . Rol langs het bankje, zijpaden negerend. Na circa 300m komt u bij de driesprong. Lees verder bij nummer 4, het vierde bolletje: ‘U kiest .’

2 Ga ; u komt bij een T-splitsing.

• Volg het halfverharde hoofdpad ruim 800m tot de afsluitboom.
  • Ga er langs; u komt op de schuine kruising en rolt over het hoofdpad, voor het bankje langs.
  • Negeer twee afslagen naar rechts vlak na elkaar en rij door tot de volgende afslag rechts.

3 Draai .

• Even verder neemt u de haakse bocht naar links en naar rechts en u koers op de kruising.
  • U komt bij een bankje waartegenover een pad naar links gaat.

Let op: inkorters voor 2,9km gaan  langs het bankje. Negeer even verder een pad naar rechts en een pad naar links. U komt op een driesprong. Lees verder bij nummer 4, het vierde bolletje: ‘U kiest .’

• Rol en koers over de kruising.
  • Rij door tot het eerste pad rechts.

4 U slaat .

• Na circa 150m gaat u nogmaals .
  • Verderop steekt u de kruising over en rijdt naar de T-splitsing.
  • Ga tot aan de driesprong.
  • U kiest .
  • Volg het pad met de bocht naar rechts en rol terug naar de parkeerstrook, eindpunt van deze route van Brabants Landschap.
Wij hopen dat u hebt genoten van deze tocht. Het plaatsen van een routereactie wordt zeer op prijs gesteld. Dat kan op onbeperktoppad.nl bij de route die u gevolgd heeft. Klik op 'plaats een reactie' en vul de velden in.
Is er iets gewijzigd langs de route of is de tekst niet duidelijk, wilt u dat dan doorgeven? Klik op onbeperktoppad.nl op contact en u ziet hoe dit kan.

Vindt u het belangrijk dat we deze routes kunnen blijven aanbieden en actueel houden? Doneer dan via de donatieknop op de website.

Met dank aan de aanbieder Brabants Landschap en de bewerker(s) Foeke Jan Reitsma en aan de controleur(s) Frans van Riel en Ellen van Riel.
© Onbeperkt op Pad / Brabants Landschap. Nadruk verboden.