een moment geduld...

3768 MX Soest

coördinaten: N52.13240 E5.27591

Introductie

Deze rolstoelroute is een spannende combinatie van de gezellige bedrijvigheid in en rond het Nationaal Militair Museum en de indrukwekkende overblijfsels van de voormalige vliegbasis Soesterberg.
De vliegbasis wordt sinds 2008 niet meer door militaire vliegtuigen gebruikt. Vogels, waaronder vooral de veldleeuwerik, krijgen nu de kans om op de schrale graslanden langs de startbanen te broeden. Na jaren van herinrichting is het terrein in 2014 voor publiek opengesteld. U ontdekt onderweg vele militaire overblijfsels: startbanen, hangaars, wachthuisjes en vliegtuigen. Ook bezoekt u het herdenkingsplein en de herdenkingstuin met aandacht voor de gevallenen door oorlogsgeweld.

Praktische informatie

Let op: de korte route van 1,4km kunt u alleen afleggen tijdens de openingstijden van de horeca en het museum.

U bereikt het ruime gratis parkeerterrein met acht gehandicaptenparkeerplaatsen door de borden P2 te volgen. Vanaf deze parkeerplaatsen is de aanlooproute naar het startpunt met horeca circa 300m.
Bij deze parkeerplaatsen zijn eenvoudige robuuste rolstoelen met een harde zitting gratis te leen. U heeft dan wel een muntstuk van 1 euro nodig. Tip: neem een eigen zitkussen mee.
Komt u met de bus, kies dan voor uitstaphalte Nationaal Militair Museum, Soest. De halte is volledig rolstoeltoegankelijk.

In het goed rolstoeltoegankelijke Nationaal Militair Museum is horeca aanwezig. Openingstijden: di t/m zo van 10-17 uur en tijdens schoolvakanties ook op maandag. Hier vindt u ook de toiletten, waaronder diverse rolstoeltoegankelijke (RT's).
U kunt de horeca en de toiletten alleen tijdens de openingstijden van het museum bereiken; u hoeft daarvoor geen museumkaartje te kopen.
Tip: een bezoek aan het museum is overigens beslist de moeite waard.

De routes gaat uitsluitend over prima egale verharde paden en wegen.

Bij de korte route komt u vrijwel geen hellingen tegen. Deze route is dan ook prima met een handbewogen rolstoel of rollator te volgen.
De lange route kent twee hellingen (200m en 80m) van 4%. Het is raadzaam om uit uw eigen ervaring met hellingen af te leiden of u met een rollator of een handbewogen rolstoel deze hindernissen kunt nemen.

Let op: tijdens evenementen zijn delen van de vliegbasis niet vrij toegankelijk. Kijk op Nationaal Militair Museum voor informatie hierover.

Route informatie

Acculader onderweg nee
Bankjes onderweg ja
Veel bankjes onderweg
Helling 2,5 - 4% (hellend)
De route van 1,4km kent geen helling, de route van 2,7km kent een 200m lange helling van 4%
Dwarshelling Geen
Obstakels Egaal
Minimale doorgang 120,0cm
Ondergrond
Halfverhard, fijn/egaal
Asfalt, beton, stevige schelpenpaden

Routebeschrijving

Heeft u uw auto geparkeerd op een van de acht gehandicaptenparkeerplaatsen? U bereikt het startpunt, het museum en de horeca via een licht klimmende aanlooproute van circa 300m.Volg de borden naar het museum.

Kwam u met de bus? Vanaf het peronnetje loopt u schuin en verderop gaat u over de brug naar het startpunt.

Let op: de korte route van 1,4km kunt u alleen afleggen tijdens openingstijden van de horeca.

Let op: buiten de openingstijden van de horeca en het museum kunt geen gebruik maken van de toiletten.

Gaat u de route buiten de openingstijden van de horeca volgen of wilt u deze horeca, het museum of het RT liever pas na 1km bezoeken? Ga dan met uw rug naar de overkapping voor rolstoelen staan, sla  en neem direct hierna het paadje richting Herdenkingsgebied; het parkeerterrein is links achter de groenstrook. Negeer de afslag naar de parkeerplaats en volg even verder het pad met de bocht naar de betonweg. Lees verder bij nummer 2.

1 U staat met uw rug naar de hoofdingang van het Nationaal Militair Museum.

Tip 1: ga eerst via de hoofdingang naar binnen. Hier is de museumwinkel met veel militaire voorwerpen en informatie. Rechts naast deze winkel kunt u met een lift naar de uitkijktoren. Boven is rondom een indrukwekkend uitzicht en veel informatie over de vliegbasis. Museumwinkel en uitzichttoren zijn gratis te bezoeken.

Tip 2: ook voor een bezoek aan de horeca gaat u naar binnen en rolt meteen de brede gang in. Aan het einde van deze gang kunt u via een lift afdalen naar de horeca. Zowel boven als beneden is in de buurt van deze lift een RT.

• Ga over de brede toegangsbrug en rol aan het eind .
  • Op de Y-splitsing houdt u  aan.
  • Koers ; u komt langs een vijver.
  • U neemt het eerste paadje .
  • Negeer de afslag naar de parkeerplaats en volg even verder het pad de met bocht naar de betonweg.

2 Steek de betonweg over en neem direct daarna het paadje .

• U kruist nog twee maal een betonweg.
  • Op de driesprong houdt u  aan.
  • Volg het pad langs de bank tot de T-splitsing.

3 Ga en betreed het herdenkingsplein.

U bezoekt nu het indrukwekkende herdenkingsplein en iets verder de herdenkingstuin. Beide nodigen uit tot een moment van bezinning.

• Verlaat het plein aan de andere zijde.
  • Neem de eerste afslag  naar de T-splitsing.

Gaat u  dan komt u in de herdenkingstuin. Hier kunt u een rondje rollen langs de namen van vele gevallenen door oorlogsgeweld. De in de tuin geplaatste bank is helaas minder goed bereikbaar. Keer terug naar de T-splitsing.

• U rijdt naar de betonweg.
  • Sla  en ga daarna met de bocht mee naar rechts.
  • Koers steeds , verderop over het gigantische platform, tot vlak na het museumgebouw.

4 Rol onder de overkapping tussen het gebouw en de vliegtuigen door.

U komt bij het buitenterras van de horeca. U kunt via de toegangsdeur met drukknopbediening de binnenhoreca met RT bezoeken.

Let op: volgt u de route van 1,4km dan gaat u ook via deze toegangsdeur de horeca in. Tegenover het RT is een lift. Ga met deze lift omhoog. Boven rolt  u via de brede gang naar de hoofdingang van het museum. Voor de weg terug naar de parkeerplaats leest u verder bij nummer 1.

• Na het laatste vliegtuig slaat u en na de neus van dit vliegtuig weer .
  • U komt langs de waterspeeltuin en rijdt tot het einde van het platform.
  • Ga over de brede betonbaan tot vlak voor de grote zwarte loods.

5 Neem het eerst brede en daarna smallere pad omhoog naar de balustrade.

Voor u ziet u de enorme Arena die plaats biedt plaats aan 3000 toeschouwers. Hier worden regelmatig presentaties van militaire voertuigen gehouden.

• Volg het stijgende pad langs de balustrade tot het einde van deze betonnen rand.
  • U gaat tot de betonweg.
  • Neem de brede strook van deze betonweg omhoog met de hangaar rechts van u.
  • Kies het eerste pad voor het uitzichthuisje langs.
  • U koerst tot de brede toegangsbrug naar het museum, eindpunt van deze route van Onbeperkt Op Pad.

Voor de weg terug naar de parkeerplaats leest u verder bij nummer 1.

Wij hopen dat u hebt genoten van deze tocht. Het plaatsen van een routereactie wordt zeer op prijs gesteld. Dat kan op onbeperktoppad.nl bij de route die u gevolgd heeft. Klik op 'plaats een reactie' en vul de velden in.
Is er iets gewijzigd langs de route of is de tekst niet duidelijk, wilt u dat dan doorgeven? Klik op onbeperktoppad.nl op contact en u ziet hoe dit kan.

Vindt u het belangrijk dat we deze routes kunnen blijven aanbieden en actueel houden? Doneer dan via de donatieknop op de website.

Met dank aan de aanbieder Onbeperkt op Pad en de routemaker(s) René de Jong en aan de controleur(s) Foeke Jan Reitsma.
© Onbeperkt op Pad / Onbeperkt op Pad. Nadruk verboden.