Bandenpomp aanwezig | nee |
Acculader aanwezig | nee |
Verhuur (off road) rolstoel | nee |
Meerdaagse route | nee |
Markering | nee |
Gidslijn | nee |
Gidslijn vanaf station/halte | nee |
Begeleider gewenst | nee |
Losloopgebied | nee |
Bandenpomp onderweg | nee |
Acculader onderweg | ja |
Bankjes onderweg | ja |
Helling | < 2,5% (licht hellend) |
Een tiental meters de vestingwallen op en af | |
Dwarshelling | < 2cm/m (1:50) |
Normale afwatering van trottoirs en wegen | |
Obstakels | Egaal |
Minimale doorgang | |
Ondergrond |
Verhard wegdek
|
Verhard pad maar ook veel klinkers en een klein stukje kinderkopjes |
Start u de route bij het parkeerterrein aan de Singel? U rijdt dan van de weg af naar het einde van het parkeerterrein en gaat langs de afsluitboom. Begin te lezen bij nummer 3.
1 U neemt het voetpad langs het frietkot naar de ingang van de Belgische Erebegraafplaats.
Op deze militaire begraafplaats liggen 159 verdronken militairen uit België. De meesten waren krijgsgevangen genomen door de Duitsers en werden per schip naar gevangenkampen vervoerd. Zij kwamen om toen hun schip op 30 mei 1940 op een mijn liep. Later zijn ook nog andere Belgen hier begraven die elders in Nederland waren gesneuveld.
Willemstad, in 1584 vernoemd naar de vermoorde Willem van Oranje, maakte als vestingstad deel uit van de Zuidwaterlinie. Dit was een keten van versterkingen om de zuidelijke grens van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden te beschermen tegen vijandelijke invasies. De vesting heeft de vorm van een zevenpuntige ster. Op de punten van de ster staat een bastion, genoemd naar de toenmalige provinciën. Het iets terugstaande eerste grote gebouw rechts is het Arsenaal, de voormalige wapenopslag.
Wilt u de horeca bezoeken dan moet u gebruikmaken van de achteringang of naar de oprijplaat vragen. Om bij de achteringang te komen, vervolgt u de route tot en met het tweede bolletje hieronder.
Als u voor het begin van het voetpad gaat komt u bij de achteringang van Het Wapen van Willemstad.
Rechts voor ziet u een statig gebouw in Hollandse renaissancestijl. Het is het Mauritshuis, begin 17e eeuw gebouwd in opdracht van Prins Maurits, die het wilde gebruiken als jachtslot. Na Maurits' overlijden heeft het onder meer gediend als ambtswoning van de gouverneur, als hospitaal en als gemeentehuis. Het gebouw is nu een informatiepunt over de Zuiderwaterlinie.
Rechts van u staat de Koepelkerk. Het was de eerste kerk in de noordelijke Nederlanden die speciaal voor protestantse diensten werd gebouwd. Prins Maurits verleende financiële steun voor de kerk, op voorwaarde dat deze in een ronde of achtkante vorm zou worden gebouwd.
Let op: volgt u de route van 3,0km ga dan tot bij de zebra. Koers ook hier
. Lees verder bij nummer 2, zevende bolletje: 'Houd
en neem het voetpad...'
2 Sla en volg het door bomen omzoomde voetpad, VOORSTRAAT.
Let op: volgers van de versie van 1,1km slaan hier . U volgt het pad langs de waterkant de brug over tot aan de rotonde en het parkeerterrein. Eindpunt van deze route van Onbeperkt op Pad.
De molen voor u, d'Orangemolen, is een stellingmolen wat te zien is aan de omloop halverwege. Vanaf deze galerij kan de molen bediend worden. De molen moet hoog zijn om tussen de bebouwing voldoende wind te vangen, nodig om de molen te laten draaien en het koren te malen. De molen dankt zijn naam aan Willem van Oranje. Hij was de heer van dit gebied en had daarmee het recht een molen te laten bouwen.
Vanaf het pad kunt u het karakteristieke patroon van een oud-Nederlands vestingstelsel zien: rechte wallen en uitstekende bastions omgeven door een brede, natte gracht. De bastions zijn zo geconstrueerd dat ze elkaar wederzijds kunnen dekken. De bastions en wallen zijn opgeworpen met aarde, vooral klei. Dat was een ruim beschikbaar, goedkoop materiaal met als grote voordeel dat het de door de vijand afgevuurde kogels kon smoren.
3 Volg het wandelpad over de wal tot de driesprong.