een moment geduld...

3432 NE Nieuwegein

coördinaten: N52.01890 E5.07999

Introductie

Pal ten oosten van het TOP Park Oudegein voert deze zeer toegankelijke rolstoelroute u door een licht glooiend parklandschap. Over schaduwrijke en ook zonovergoten paden trekt u langs strakke grasvelden en rond een fraaie vijver. U kunt daar veel verschillende watervogels treffen. Op sommige plekken kunt u naar sportieve activiteiten op openbare sportveldjes kijken. Familie- of vriendengroepjes trekken in het weekend langs het Disc Golf parcours. En op een terrasje bij het startpunt kunt u genieten van een drankje of hapje.

Praktische informatie

De route is goed per auto te bereiken en start vanaf het parkeerterrein. Per OV kunt u daar ook goed komen: de bushalte IJsselsteinseweg ligt op circa 200m en de sneltramhalte Doorslag op circa 500m van het startpunt. Het ruime parkeerterrein kent geen speciale gehandicaptenparkeerplaatsen.

Horeca is er naast het parkeerterrein: Jack's Grillhouse, wo t/m zo geopend vanaf 12 uur. U moet een drempel van bijna 4cm over om binnen te komen en het rolstoeltoegankelijke toilet (RT) te bereiken.

Een bandenpomp biedt de horeca niet, maar aan de overkant van de doorgaande weg, direct na de start, vindt u tussen de lantarenpaal en het bankje een openbare pomp voor een Hollands fietsventiel; met uw eigen geschikte adapter (en zo nodig een begeleider) kunt u elke band op spanning brengen. Tussen de openbare pomp en de ophaalbrug bevindt zich een acculader die werkt op een zonnepaneel.

De route kent vlak na de start één helling van ruim 2%, is verder zo goed als vlak en kent geen obstakels. Alle paden zijn verhard.
Er zijn regelmatig bankjes en picknickbanken. De meeste zijn alleen bereikbaar via een korte (2 tot 10m) passage over het gras.

Honden zijn aangelijnd welkom in het park, de baasjes hebben opruimplicht. Het gedeelte langs de vijver is aan de rechterzijde (dus langs en in de vijver) hondenlosloopgebied. Nieuwegein noemt een hoge boete (€ 90) voor overtreders. Er staan echter (nog) geen paaltjes of bordjes die losloopgebieden aangeven. In de routebeschrijving staan aanwijzingen en in het gps-bestand staan waypoints die begin en einde van het losloopgebied markeren.

Tip: u kunt deze tocht prima combineren met de route Rolstoelroute Park Oudegein West vanaf hetzelfde startpunt.

Route informatie

Acculader onderweg nee
Bankjes onderweg ja
Vaak bereikbaar via 2 tot 10m grasveld
Helling < 2,5% (licht hellend)
Dwarshelling Geen
Obstakels Egaal
Minimale doorgang 100,0cm
Ondergrond
Verhard wegdek

Routebeschrijving

Aanrijroute vanaf de sneltramhalte: rol over het perron tot vlak voor de doorgaande weg en sla , AALSCHOLVER. Ga op de kruising, ALBATROS. Koers bij huisnr. 2 met een zigzagje over het tegelpad. Kruis ALBATROS en het rode fietspad en ga opnieuw met een zigzagje over het tegelpad langs de bushalte. Rij steeds en over de brug tot aan Jack's Grillhouse en de parkeerplaats bij het TOP. Keer straks langs dezelfde weg terug.

Aanrijroute vanaf de bushalte komend vanuit Nieuwegein: u gaat in de rijrichting van de bus steeds en over de brug tot aan Jack's Grillhouse en de parkeerplaats bij het TOP. Wilt u op de terugweg geen horecabezoek? Ga dan zonder de weg over te steken langs de fietspomp over de brug naar de bushalte. Terugweg vanuit Jack’s Grillhouse: steek de weg over en stuur over de brug en naar de bushalte.

Aanrijroute vanaf de bushalte komend vanuit Vianen: u koerst tegen de rijrichting van de bus in terug over de brug. Ga bij de fietsoversteekplaats de weg over naar Jack's Grillhouse en de parkeerplaats bij het TOP. Wilt u op de heenweg niet naar de horeca, ga dan na de brug langs de fietspomp en sla ; lees verder bij nummer 1, tweede bolletje: 'Neem de eerste afslag ...' Terugweg: vanuit Jack's Grillhouse rijdt u zonder over te steken   over de brug en naar de bushalte.

1 U verlaat de parkeerplaats en stuurt naar de fietsoversteek.

• Steek voorzichtig over, ga circa 10m , langs de fietspomp, en volg op de veelsprong het brede wandelpad voor het bankje langs.
  • Neem de eerste afslag , voor de twee pilaren met hek.
  • U rolt rustig omhoog en koerst tot de vijfsprong.
  • Rij langs het watertje naar de driesprong.
  • U gaat ; u komt bij een kruising.

Regelmatig ziet u in dit park betonnen plateautjes en metalen stellages in mandvorm met kettingen. Ze maken onderdeel uit van het spel Discgolf; vooral in het weekend ziet u vaak hele gezinnen of vriendengroepen dit spel spelen.

• Stuur , kruis het fietspad en vervolg het wandelpad; u bereikt een vijfsprong.

Vanaf de vijfsprong mogen de honden los aan de rechterzijde van het pad. Waarom niet links? Omdat daar open sportplekken zijn, waar de honden niet naartoe mogen.

2 Rij haaks .

• U komt bij een T-splitsing en kiest .
  • Negeer aan de kop van de vijver de afslag naar links; u bereikt twee bankjes met een fraai uitzicht.

Vanaf hier ziet u langs het pad - tot aan de kruising - een aantal mozaïeken. Ze waren eerst gevelversieringen van een school in de wijk Hoog Zandveld. Toen de school werd afgebroken, zijn de mozaïeken bewaard en uiteindelijk verplaatst naar het park. Aan de thema’s kunt u goed zien dat de kunstwerken bij schoolkinderen passen. Ze zijn gemaakt door de veelzijdige kunstenares Henny Visch (1824-2008).

• Rol verder naar de Y-splitsing.

Let op: houd vanaf hier uw hond weer aangelijnd.

3 Sla .

• Vervolg dit pad langs alle mozaïeken tot vlak voor de kruising.
  • Keer om en koers steeds over het wandelpad parallel aan de rijweg; het komt uit bij de veelsprong bij het bankje en de fietspomp.
  • Steek de weg over via de fietsoversteek en rol naar de parkeerplaats, einde van deze route van Onbeperkt op Pad.
Wij hopen dat u hebt genoten van deze tocht. Het plaatsen van een routereactie wordt zeer op prijs gesteld. Dat kan op onbeperktoppad.nl bij de route die u gevolgd heeft. Klik op 'plaats een reactie' en vul de velden in.
Is er iets gewijzigd langs de route of is de tekst niet duidelijk, wilt u dat dan doorgeven? Klik op onbeperktoppad.nl op contact en u ziet hoe dit kan.

Vindt u het belangrijk dat we deze routes kunnen blijven aanbieden en actueel houden? Doneer dan via de donatieknop op de website.

Met dank aan de aanbieder Onbeperkt op Pad en de routemaker(s) Foeke Jan Reitsma en aan de controleur(s) Joris Verbiest.
© Onbeperkt op Pad / Onbeperkt op Pad. Nadruk verboden.